Další vydání

6 2009

Další vydání

Občasník pro kulturu,
umění a různé vědy.

ArtActs 2010 aneb za free jazzem a improvizací do hor

5.–7. března Alte Gerberei, St. Johann in Tirol

Zpět na přehled

 

Konec zimy je již tradičně v tyrolském Svatém Jánu zasvěcen ne jaru, ale jazzu. A ne jen tak ledajakému, letos bude stará koželužna naplněna především představiteli power free jazzu a komorní improvizace. Chybět nebudou multimediální projekty, elektronika, ani workshopy pro profesionály, amatéry i děti.

Vloni byl hlavním lákadlem pro diváky Brötzmann, některé hudebníky zas zlákaly místní sjezdovky (např. Mikołaje Trzasku). Jak to dopadne se sněhem letos, je otázkou, ale tahounů 10. ročníku bude zajisté hned několik. Pro milovníky švédského jazzu z jeho nejlepšího období (tedy z poloviny padesátých let) v experimentálních úpravách někdy i za použití elektroniky to budou Sweedish Azz, projekt saxofonisty Matse Gustafssona a hráče na tubu a cimbasso Pera Åke Holmlandera. Ti ještě spolu s bubeníkem Ericem Carlssonem, vibrafonistou Kjellem Nordesonem a turntablistou Dieterem Kovačičem, známějším pod jménem dieb13, zkoumají možnosti silně lyrických melodií autorů jako Lars Gullin, Jan Johansson, Georg Riedel či pozdní Per Henrik Wallin aj. Posazení těchto melodií do naprosto současného nástrojového kontextu (kromě zmíněných nástrojů ještě Gustafsson a dieb13 obsluhují elektroniku) skýtá kromobyčejný zážitek (viz YouTube). Ten ale jistě poskytne i virtuózní pianistka Myra Melford se svým Be Bread Trio, kde ji doprovází na kytary Brandon Ross a na e-basu Stamu Takeishi. Projekt vznikl v roce 2002 a jako určující vlivy v něm najdeme prvky new jazzu a vliv rezidenčního pobytu Melford v indické Kalkatě, kde se věnovala studiu severoindické hry na harmonium pod vedením Sohanlala Sharmy v letech 2000/2001. Jestli Myru Melford můžeme považovat za nadstandardně inovativní pianistku překračující žánry na americkém kontinentě, v Evropě to pak bude rozhodně platit o Irène Schweizer. Tu budeme moct spatřit v ďábelském triu s kontrabasistkou Joëlle Léandre a vokalistkou Maggie Nichols, jež taktéž náležejí mezi hvězdné nebe (nejen) improvizace. Les Diaboliques vystoupí na úplný závěr festivalu v neděli večer, stejně jako tomu bylo vloni s Brötzmannem, tudíž záměr pořadatele je evidentní, to nejlepší nakonec. Osobně se však těším na páteční trio Porta Chiusa švýcarského klarinetisty a skladatele Paeda Conca (můžeme znát například z Al Maslakh Ensemble, Blast4Tet nebo Tsuki). S ním tvoří trio klarinetista Michael Thieke a standardně Hans Koch, kterého ale na tento koncert zastoupí další klarinetista, a to Kai Fagaschinski (spolu s Thiekem tvoří duo The International Nothing, které jsme mohli vidět v Brně na Expozici nové hudby 09 a jejichž CD vyšlo na japonském labelu Ftarri, kde by příští rok mělo vyjít i jejich další album).

Na programu nebudou chybět ani spíše elektronické projekty, například nedělní koncert projektu pojmenovaného po šlágru italské pop zpěvačky Rity Pavone Viva La Poppo Col Pomodoro! tvořené kromě Piy Palme (subbassrecorder a elektronika) hráčem na gramofony, který si říká JSX (Jorge Sanchez-Chiong) a hráčkou na syntezátory Electric Indigo (Susanne Kirchmayr, která patří mezi nejvyhledávanější DJ v Rakousku). Zajímavým koncertem bude jistě i Badminton, kde kromě Martina Philadelphyho (kytary) uvidíme skladatele a varhaníka Wolfganga Mitterera (zde ovšem obsluhujícího pouze elektroniku) a bubeníka s elektronikou Josefa Klammera. Naopak pouze klasických akustických nástrojů se nám dostane při koncertu nazvaném Paul Hubweber’s British Choice, který si ke svému trombónu pozval ostřílené harcovníky na poli volné improvizace, Brity Johna Edwardse (kontrabas) a Paula Lyttona (bicí) a k nim ještě amerického, poměrně mladého, nicméně nesmírně talentovaného trumpetistu Petera Evanse.

Dobrou třetinu hudebníků jsem z prostorových důvodů zmínit nemohl, alespoň závěrem bych ale neměl opominout fakt, že pro místní organizátory byly od počátku důležité aktivity pro děti, a tak naprosto tradiční položku v programu festivalu zastává i dětský workshop „řízené improvizace“. Informace o dalších workshopech i koncertech najdete na stránkách pořadatelů www.muku.at.

Článek byl otištěn v časopise HIS VOICE.